moeilijke slaper

Moeilijke slaper? Zo kom je tot rust

Kan jij wel wat hulp gebruiken om ‘s avonds tot rust te komen? Met dit stappenplan kun je zeker verder. Doe er je voordeel mee!

Stap 1: maak van je slaapkamer het fijnste plekje in je huis

Het begint allemaal bij een fijne plek. Zorg dat je een goed bed hebt, fris beddengoed en een aantal meubels of woondecoraties die jij mooi vindt. Je spendeert immers toch een derde van je leven in de slaapkamer dus dan kan je er maar beter voor zorgen dat je er graag bent!

Stap 2: zorg voor een opgeruimde kamer

Want je slaapkamer kan nog zo fijn en mooi ingericht zijn, als het niet opgeruimd is dan heb je er vrij weinig aan. Een rommelige kamer is een rommelig hoofd en dat wil je niet! zeker niet voor het slapen gaan. Dus opruimen die vuile was en rondslingerende papieren!

Stap 3: maak je hoofd leeg

Is je slaapkamer opgeruimd? Dan is het tijd om je hoofd ook ‘op te ruimen’. Je zult gegarandeerd niet goed in slaap kunnen komen wanneer je nog vol aan die zware klus op werk denkt of aan die moeilijke schoolopdracht. Maak daarom je hoofd leeg door bijvoorbeeld je gedachtes op te schrijven of van je af te tekenen.

Stap 4: creëer een routine

Wij mensen blijven toch gewoontedieren. Leer jezelf daarom een routine aan als het tijd is om te gaan slapen. Doe bijvoorbeeld twee uur voordat je gaat slapen de televisie uit, ga ontspannend douchen, neem een kop kamille thee en lees een stukje uit je favoriete boek of luister naar een podcast. Door deze routine steeds aan te houden, weet je lichaam vanzelf wanneer het tijd is om te slapen en kom je makkelijker in slaap. 

Stap 5: voorkom blauw licht

Het licht van elektronica kan de slaaphormonen in je hersenen verstoren. Leg je mobiele telefoon daarom ruim voordat je gaat slapen weg en zet ook je televisie op tijd uit. Nog even je berichtjes of mailtjes in bed checken moet je dus niet meer doen!

Stap 6: kom tot rust

Er zijn een aantal trucjes om gemakkelijker in slaap te geraken. Het internet staat er vol van, maar er zijn een paar tricks die voor veel mensen werken. Zo kun je rustige muziek of geluiden opzetten om helemaal tot rust te komen. Of doe een rustige ademoefening. Door rustig in te ademen, je adem een paar seconden vast te houden en vervolgens het dubbele aantal seconden uit te ademen zou je na een paar herhalingen volledig in slaap vallen. Anderen zijn gebaat bij een rustige yoga- of meditatieroutine in de slaapkamer. Kom er zelf achter wat voor jou werkt en profiteer er vanavond al van!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *