eten

Gezond eten? Zo begin je eraan!

Gezond eten kan een strijd zijn, zeker als er zoveel dieet blogs, fitnessexperts en voedingsdeskundigen zijn die je verschillende dingen vertellen. In realiteit hoeft dit helemaal niet zo moeilijk te zijn. Wij hebben voor jou een aantal tips op een rijtje gezet om gezond te eten.

Vermijd verpakte voedingsmiddelen

Het eerste waar je op moet letten als het gaat om gezond eten is voorverpakte en bewerkte voeding. Alle bewerkte producten bevatten grote hoeveelheden verzadigd vet, die hartziekten kunnen veroorzaken. Daarnaast bevatten ze ook veel suikers en ongezonde smaakstoffen. Hoewel deze producten handig en gemakkelijk te eten zijn, zijn ze ongelooflijk slecht voor je.

Als je toch besluit deze producten te kopen, lees dan goed het etiket om te zien wat er precies in zit. Laat je niet misleiden door de marketingtrucs op de voorkant van de doos. Er staat misschien wel in het groot ‘vetarm’ op je snack, maar dat klopt niet altijd. Het is belangrijk om vooral te letten op calorieën, verzadigd vet, transvet en natrium. Als je boodschappen doet, is de veiligste optie om het bij verse producten te houden, zoals fruit, groenten en biologisch vlees. Aan de hand daarvan kan je gezonde en lekkere maaltijden bedenken.

Sla geen maaltijden over

Veel mensen denken dat het gezond is om maaltijden over te slaan, maar dit is precies het tegenovergestelde van wat je zou moeten doen. Maaltijden overslaan is riskant, omdat het ertoe leidt dat je honger hebt en dus hunkert naar snelle suikers die je in ongezonde snacks terugvindt. Als je honger hebt, ga je op zoek naar de snelst beschikbare optie en niet naar gezonde opties. In plaats van maaltijden over te slaan, eet je best fruit, groenten en ongezouten noten als tussendoortje. Deze voedingsmiddelen geven je gedurende een langere periode energie en voorkomen dat je trek krijgt in ongezonde snacks zoals chips en chocolade.

shake

Vermijd calorierijke drankjes

Veel mensen vallen maar niet af omdat ze enkel naar hun eten kijken. Het probleem is dat hoe goed je ook eet, als je veel suikerhoudende, calorierijke drankjes drinkt, je niet gaat afvallen of geen gezonde levensstijl gaat leiden. Drankjes vullen je niet op dezelfde manier als voedsel, door het drinken van een suikerrijk drankje verspil je calorieën die beter besteed kunnen worden aan een voedingsmiddel. De enige drank die je nodig hebt is water en dat is ook het beste voor ons lichaam.

Eet kleinere porties

De portiegrootte is iets waar velen het moeilijk mee hebben. Dat komt omdat we meer eten dan we eigenlijk nodig hebben. Zelfs als je bord gevuld is met gezond voedsel, zoals groenten, is het nog steeds belangrijk om ervoor te zorgen dat je je niet overeet. Daarom moet je altijd proberen te herkennen wanneer je je vol voelt. Zo geeft je lichaam aan dat je genoeg voeding in je lichaam hebt, probeer op dat moment te stoppen met eten.

Eten om te eten is één van de meest voorkomende redenen waarom mensen bijkomen. Naast de grootte van je maaltijd, moet je ook rekening houden uit wat je maaltijd bestaat. Voedingsdeskundigen adviseren dat de helft van je bord uit groenten en fruit moet bestaan en slechts een kwart uit volkoren granen en eiwitten.

Vind een systeem dat voor jou werkt

Het mooie aan gezond eten is dat zolang je de juiste dingen eet, in de juiste hoeveelheden, je het kunt doen zoals jij het wil. Dit betekent dat je een manier moet vinden dat voor jou werkt. Voor sommige mensen is dat meal planning en meal preppen en voor anderen werkt  weer iets helemaal anders.

Het kan in het begin moeilijk zijn om voor jou meest effectieve methode te vinden, maar eens dat je hem hebt gevonden zal gezond eten niet meer voelen als een uitdaging.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *