Ben jij iemand die het ondanks de risico’s moeilijk kan laten om ook achter het stuur met de smartphone bezig te zijn? Dan is er slecht nieuws. Ben je daarentegen begaan met verkeersveiligheid? Dan juich je het ongetwijfeld toe dat de boetes voor gsm-gebruik achter het stuur fors de hoogte zijn ingejaagd!
Van tweede naar derde graad
Ook overtredingen worden ingedeeld van licht tot zeer ernstig. Wat gsm-gebruik achter het stuur betreft; die overtreding wordt ‘gepromoveerd’ van de tweede naar de derde graad. Stelt de politie dus vast dat jij tijdens het rijden met je smartphone bezig bent? Dan betaal je nu een fikse boete van maar liefst 174 euro.
Die aanpassing bleek immers noodzakelijk. De laatste jaren nam het gebruik van de gsm tijdens het rijden enorm toe. Volgens Vias institute, is dit medeverantwoordelijk voor zo’n 8% van de dodelijke ongevallen op de weg. Lees: zo’n vijftig doden en 4500 gewonden per jaar.
Best onthutsende cijfers als je weet hoe makkelijk dit onheil telkens vermeden had kunnen worden met een minimum aan verantwoordelijkheidsgevoel. Net als een snelheidsovertreding (en eigenlijk de meeste overtredingen) is dit vooral te wijten aan individuele keuzes.
3 maart: nieuwe wet van kracht
Een drastische herziening van de wegcode drong zich dus op. Daarom kwam nu de wet van 24 januari 2022, die de regelgeving inzake het verbod op het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur wijzigt. Deze wet treedt in werking op 3 maart 2022. Vanaf dan geldt dus de verhoogde boete voor gsm-gebruik achter het stuur.
Concreet: wat mag (niet meer)?
Volgens artikel 8.4 van de wegcode mag een bestuurder vanaf nu geen elektronisch toestel met beeldscherm meer vasthouden, gebruiken of hanteren, tenzij dit apparaat in een daartoe bestemde houder in het voertuig is geplaatst. Je gsm bijvoorbeeld als gps gebruiken kan dus enkel wanneer het in een houder zit. De bestemming intikken moet uiteraard ook gebeuren, maar enkel wanneer het voertuig stilstaat of geparkeerd is. Dat betekent dat voor het rood licht of in de file staan, niet wordt aanzien als stilstaan of parkeren. Hou daar dus rekening mee!
Een stevige mentaliteitswijziging
Het gros van de Belgen geeft toe geregeld de smartphone te gebruiken achter het stuur, 6% zegt zelfs af en toe video’s te bekijken. Eén op de tien Belgen geeft ook toe een ongeval of bijna-ongeval te hebben gehad omwille van gsm-gebruik tijdens het rijden. Deze wet, die dus de bestraffing een pak strenger maakt, past ook in een bindende sensibiliseringscampagne. Iedere verkeersdode is er tenslotte één teveel!